Cerita Alam Bunian: Mimpi atau Realiti?

Judul Lagu: Bisakahku (Meninggalkanmu?)

Jika ada di kalangan kalian yang pernah singgah atau bermimpi tentang alam bunian, sila kongsikan di sini. Terlalu sukar untuk saya tuliskannya kerna terlalu panjang ceritanya. Tidak tahu dari mana perlu dimulakannya. Dan adakah di kalangan anda yang berminat dengan cerita2 tentang alam tersebut?

Tips: pemandangan yang sememangnya cantik yang tidak pernah kita lihat di alam nyata, dan keindahan jalan ceritanya sepanjang perjalanan di dunia tersebut, yang seolah-olah lama sudah lama kita tinggal di situ. Semetinya tidak akan pernah sama seperti yang sering disiarkan di kaca TV, kerna ia jauh lebih indah dari yang dipaparkan.

Kata Orang: Adakah benar ataupun mitos kerna ada orang yang berkata sekiranya sekali keluarga bunian menyukai kita, kita akan sukar / lambat untuk kahwin?

Ketakutan: Kalau kita hilang atau diculik, belum tentu kita boleh pulang ke alam nyata. Betulkah?

Apa pendapat anda?

Sudi-sudikanlah berkongsinya di sini sekiranya anda mempunyai pengalaman yang sama seperti saya..

 

34 comments on “Cerita Alam Bunian: Mimpi atau Realiti?

  1. Saya bermimpi dicekik oleh mahluk yg warna badannya hitam pekat,pendek,berambut putih n bertanduk,sambil berkata bahwa smua amalan2 al quran yg saya dpt hnyalah sia sia belaka krn jasad saya akan mati n roh saya lah yg akan abadi

    • Assalamualaikum Cik Linda,

      Menurut cerita Cik Linda, saya tafsirkan iblis / jin kafir telah mamsuki mimpi Cik Linda untuk tujuan menghasut. Tidak perlu hiraukan mimpi tersebut. Mungkin kerna iblis tersebut gagal atau sukar menghasut dikala Cik berjaga, makanya dihasut ketika Cik tidur dengan cara memasuki mimpi anda. Fizikal yang Cik lihat itu juga jelas menggambarkan ianya adalah salah satu dari jenis iblis. Bacalah apa2 ayat al-quran yang bersesuaian sebelum tidur. Terim kasih.

  2. assalamualaikum dan salam sejahtera!
    saya bermimpi melahirkan anak kembar dua (lelaki) dan menurut orang tua tua akan pulih daripada penyakit?betul ke?

  3. ASSLMKUM.SAYA PERNAH MENDAPAT PETUNJUK TENTANG ALAM BUNIAN.KETIKA SAYA BERKUNJUNG DI SALAH SATU BEKAS/SITUS KERAJAAN TERTUA DI JAWA.KARENA SAYA MASIH KURANG PERCAYA SAYA COBA UNTUK ISTIKAROH SHOLAT HAJAT 3 HARI.HASILNYA HAMPIR SAMA DENGAN PETUNJUK DARI SITUS ITU.LOKASINYA ALAM BUNIAN,MAYARAKATNYA,KEADAANNYA DISANA,LAMA KELUARNYA DLL.DARI TEMPAT ITU SAYA DIBERI DAUN BERSERAT EMAS SEBAGAI TANDA BAHWA ALAM BUNIAN ITU MEMANG ADA.HANYA ALLAH SWT YANG MAHA TAHU.

  4. Ketika itu saya berumur 14-15 tahun.. saya bermimpi berjumpa dengan seorang lelaki bernama Raof yang menyelamatkan saya dari kelemasan..Kami mula berkenalan,bercakap2,,tapi saya tersedar dari tidur kemudiannya..bangun dari tidur,saya merasa bingung kerana apa yang saya alami tadi seolah2 benar dan saya masih ingat setiap butiran..Raut wajah Raof,suasana ketika itu..Selepas beberapa hari,,saya mula melupakan mimpi itu kerana menganggap ianya mainan tidur..

    Walaubagaimanapun,selang, beberapa hari..lelaki itu datang lagi dalam mimpi saya dan melayan saya dengan baik..Dia tidak pernah menyentuh saya sepanjang perkenalan kami…Dan,pertemuan rahsia kami berjalan selama setahun(di alam nyata)dimana dia akan datang hampir setiap hari(kecuali waktu saya period) dan akhirnya dia memberitahu dia ingin menikahi saya secara sah..Kerana terlalu menyayanginya,,saya menerima dia berdasarkan budi pekertinya yang baik dan juga agamanya…Kami disatukan dalam majlis pernikahan yang sederhana..(ketika itu,saya masih tidak tahu syarat sah pernikahan ialah permpuan mesti diwalikan oleh ayahnya..)

    Selepas bernikah,saya dibawa berjumpa kedua ibu bapanya dan keluarganya..Namun,ternyata mereka tidak dapat menerima saya kerana saya hanya manusia biasa..Untung suami melindungi saya..Selang beberapa lama berkahwin,saya mengandung dan akhirnya melahirkan seorang bayi lelaki yang sangat comel..

    Setelah bayi saya berumur 3bulan,Raof mula menjauhkan diri dari saya..Dia tidak mahu saya mengandung lagi kerana katanya setiap kali melahirkan badan saya akan semakin lemah di alam nyata..Dia meminta saya tinggal di dunianya,membesarkan bayi kami bersama-sama..Sebagai balasannya,saya tidak akan dapat berjumpa keluarga atau kawan2 saya dari dunia nyata lagi..Kerana sayangkan family,saya meminta dia meneruskan hubungan kami sebegini.. Namun dia enggan kerana tidak mahu merosakkan badan saya..Akhirnya,dengan linangan air mata dia menceraikan saya..Saya merasa sedih kerana tidak akan dapat berjumpa mereka lagi..

    Bekas suami saya akan berjanji dia akan datang membawa anak kami..Pertemuan terakhir kami ialah 5tahun yang lalu,dimana anak saya berumur 4tahun dan bekas suami meminta izin saya untuk berkahwin dengan gadis laen dari dunianya..Kerana kesian melihat dia harus mengurus anak kami berseorangan,saya memberi keizinan..Dan dia berterusterang yang dia tidak dapat lagi datang menemui saya..Saya memeluk dan mencium anak saya sepuasnya kerana saya tahu itulah kali terakhir saya akan memeluk dan menciumnya..Sehingga kini,mimpi-mimpi itu masih berlegar2 dalam fikiran saya..Saya pun tidak mengerti mimpi adalah khayaln atau mainan tidur semata-mata kerana semunya nmpak begitu benar belaka…=(.

    • wow?mcm mana awk boleh jumpa ‘dia’?hee..sore tanya soalan private.tapi sekarang ni saya tengah siasat tentang realiti bunian..

      • saya ada kenal seorang bunian yg menzahirkan diri di alam nyata kita. segala persoalan boleh bertanya dgn beliau selagi beliau masih ada di sini.

          • saya di Perak n beliau masih lagi ada di Kelantan. Klu pak tam berminat, saya sudi ketemukan dgn beliau di sana.

        • saya sangat penasaran dengan alam bunian, dan sudah 8 tahun terakhir saya selalu membaca artikel tentang orang orang bunian..

        • Saya ada bermimpi 1 keluarga alim berpakaian serba putih datang rumah saya untuk bersolat tetapi mereka tidak mahu masuk ke rumah kerana katanya ada banyak hantu. Kemudian saya menyertai mereka bersolat di bawah pokok di hadapan rumah dekat dengan simpang jalan. Mereka ada berpesan supaya saya membeli kopiah putih banyak banyak. Sedekahkan 1 pada atok saya dan ada pesanan lain yang tak dapat saya ingat. Kalau xsilap sesuatu yang berkaitan dengan ular dan halangan. Adakah itu bunian? Kalau ada yang pandai apakah maksud mimpi tersebut?

    • Wow..panjangnye cerita..tapi jage2,nasihat saya baik jumpa doktor pakar..memang seronok kita dengar sal org bunian atau alaminya..tetapi itu hanyalah fantasi dan mimpi..tiada kena mengena dengan alam nyata.bila berlebihan sampai tahap kita hidup dengan dunia kita sendiri..bahaya tu..wallahualam

    • salam..sy ada sedara yg juga berkahwin degn bunian..bkn ingin menidakkan kewujudan mereka..tp ternyata ada kalanya dianggap pelik..krn..stahu sy..bila kite melahirkan ank yang bersuami kan bunian, ank itu akan diambil oleh mereka utk dijaga,, tetapi terblik pula dgn sedara sy..dia dpt mnjga ank tersebut..dan suami dia akan hadir tika malm..adakah itu juga boleh dianggap benar?

    • anggerik rimba…
      bgaimana keadaan anda sekarg? sudh bersuami atau pun tidak?
      jika sudah…adkah ketika anda berkahwin, bekas suami anda ada hadir dlm mimpi anda utk menberitahu tntg keadaan ank anda jika ank itu sakit krn rindukn ibunya atau pun tdk?
      tp jgn risau, dr cerita anda…mgkin mereka dari golongan yg memahami..
      ank itu akan hadir suatu hari nnti utk bertemu anda kerana, anda adalah ibunya…
      dia msti akn dkt dgn anda suatu hari nanti…bersabar dan trus berdoa akan kbhgiaan mereka disana…percaya.. ALLAH S.W.T. tdk akn memisahkan seorg ibu dgn anak nya…kerna mereka sling berhubungan walaupun jauh….anda mesti akan dpt rasa akn kehadiran nya satu hari nnti…
      anda seorg yg kuat…amin

  5. istilah mimpi cmne ek? cte dye cmni, aku lelap mata pastu, aku bka mata. aku ingt blm tdo lagi tp ap yg aku prasan, ayat al-quran n ayat2 Allah kt dinding pn tkde gak.. adakh itu mimpi? slalu kne… aku bca ayat2 Allah pastu aku bgn..prnh kne truk lgi.. kne jmpa ustaz ke?

  6. Saya mimpi masuk d dlm sbuah istana mcm masjid..byk ormpuan yg ttup aurat n pkai tdung..cma seorg ja llaki muda..dlm mimpi 2 saya rasa saya dlm dunia bunian..saya bdoa pada 2han,mgangkat tgn saya dan bkata ”ya allah,kluarkan la saya dr cni..saya ada kluarga..ada adik brdik..ibubpa yg hrus saya jaga’..kmudian smua prmpuan2 yg btdung 2 dduk n ikt bdoa utk saya..dlm msa yg sama llaki muda td kluar d tmpt 2 smbil blari n muntah2 wrna coklat..apa mksudnya?

  7. Salam..saya ada juga cerita yang ingin dikongsikan disini..melalui mimpi saya dapat melihat dunia mereka walaupun seketika..seingat saya, mereka ada memberitahu kesahihan mengenai kewujudan dan juga perkahwinan antara manusia dan juga jin iaitu bunian..memang semuanya sahih namun dunia yang berbeza membataskan kehidupan di atas muka bumi ini..sekali kita bersetuju untuk hidup di alam mereka, kita tak akan kembali..sekadar sedikit perkongsian sebagai manusia biasa..apa yang penting, hidup ini penuh dengan pengembaraan dan pada-Nya kita berserah.. wassalam…

  8. assalamualaikum . .

    saya bermimpi bertamu dengan 7 puteri pelangi .,
    dan mereka selalu membawa saya ke tempat2 yg indah seperti air terjun ., air terjun itu cantik sekali . .
    dan wanita2 itu pun sangat cantik . .
    pernah sekali mereka memberitahu nama mereka
    tpi saya tak ingat . .

    apa ka maksud mimpi saya ni . .

  9. sy pnh jgk bermimpi dibawa seseorg (xnmpk muke pn..jz dgr suara) ke sebuah istana…dye jgk bg tau sy..ny la jalan nk ke istana…kelihatan anak sungai,jln batu2 dan sy nmpak akar2 pokok yg bsr..kmudian sampai la sy d sbuah istana yg tletak d puncak gnung..tbe d istana,sy d smbut oleh seorg puteri yg berpakaian sutera biru..cntk sgt.wjahnye manis..tbe2,air muke dye brubah jd jhat..dye paksa tarik sy msuk ke dlm sbuah blik yg bercahaya..sy enggan..kmudian d smping sy ad seorg knak2 dlm umur 5thn..wjah yg ceria..tbe2 air muke dye jgk berubh jht..sy cbe lpskn dri.tp dye menarik tgn sy dn mengatakan dye mhu mengikut sy serta xkn lpskn sy..smpai la kwn sy dtg dn sy minta kwn sy bacakn ayat kursi..lps 2,sgala sndi sy berasa sgt sakit..bdk 2 pn lpskn sy dn sy brlari drpd tmpt tsebut..sy tersentak bl terjg dri tdo..sluruh tbuh sy berpeluh dn shgga kini,mimpi 2 msh segar dlm ingatan sy..

  10. xckup dgn itu…sy juga bermimpi di sebelh kawasan rumh sy ada perkampungan…seperti rumh panjang d perbuat dripada papan..lelaki berpakaian macam hulubalang2..ada tombak dan sebagainya..tak hairan la..rumah sy pling hujung dan jalan mati..sebelah rumh saya penuh dengan semak samun dan ladang getah..dan pernah ada seorang wanita indonesia d ganggu dan dia bagitau ada sebuah gua milik orang bunian di kawasan sebelah rumah saya hinggalah di pusat pengumpulan getah yg berada tidak jauh dri rumh sy…sy tidak pasti akan kewujudan gua dan perkampungan tersebut.sgalanya masih menjadi tanda tanya..nenek sy juga hilang dn tdk ditemui shingga kini dn ad yang bgtau dye telah dibawa ke alam bunian..wallahualam..

  11. salam… saya nak tanya apa maksud mimpi jika kita berjumpa dengan puteri bunian wajahnya sangat jelita , sewaktu di dalam mimpi itu berlaku peperangan antara manusia dan orang bunian.. dan saya pula berada dan menyebelahi orang2 bunian bukan manusia.. sewaktu itu suasana sangat2 rushing… tetapi bila saya takut puteri bunian itu yang tolong saya .. dan selepas dia memberika 2 kristal kecik pada saya yang bewarna merah dan biru. dia sendiri meletakkan kristal itu di tangan saya. dia kata kristal ini untuk hati/jantung dan satu lagi untuk kepala agar jika berlaku apa2 tidak dapat menembusinya ataupun di panggil sakit dan parah.. dan datang satu manusia ingin menembak saya lalu saya lari ke belakang puteri bunian itu dan puteri itu menyelamatkan saya.. manusia itu terus lari.. selepas itu saya terus tersedar dari tidur.. hm..puteri itu sangat cantik, berpakaian baju kebaya.. berkain batik.. sangat2 cantik… apakah maksud mimpi ni?

  12. kesimpulannya semua yg jumpa org bunian disini msh dlm mimpi, yg sy inginkan sy boleh jumpa org bunian tersebut dlm reality, sy msh tercari cari mcm mana caranya.
    jadi sapa2 yg tau caranya tlg bg tau sy. satu lg solan sy, klu sorang perempuan yg disebut dah menikah dgn org bunian dan punya anak, apakah pd zahirnya wanita tsb sudah hilang kesucian seperti layaknya wanita yg dah bernikah sesama manusia artinya dah bersama?…maaf dan terima kasih.

  13. salam… saya pernah mengalaminyer..masa tu umur saya 15 tahun… weekend balik umah opah & family saya di perak… mase tu sy ade dalam rumah sy sorang2 je…lepas asar rasenyer… sye baru pas mandi & belek2 muke kat cermin… pas tu sy baring & tertidur…mase otw nak tido tu sy rasa macam 50% sedar x sedar coz tetiba rasa macam ade org urut kepala saya….mula-mula rasa macam….”wah bestnyer”…lepas tu baru teringat yg saya sorang2 kat rumah tue…ingat lagi mase tu kat radio tgah ade lagu FIONA … bila sy dah teringat sy sorang2 tu…trus sy tgok atas coz nak make sure kan sape yg urut sy… tetiba trus rasa macam tangan kuku kucing yg urut….perrgghhh mase tu mmg sy da tak leh gerak da….dalam hati duk baca ayat2 suci je… sy usahakan jugak nak bangun…rase macam bangun lepas tu saya cepat2 pergi kat pintu pagar nak bukak kunci…keadaan mase tu macam mambang kuning kalo waktu senja tu..tapi persekitaran same je…sangat menyenangkan … dalam tgh sibuk duk nak bukak pagar…baru sy perasan ade sorg lelaki ramaja….pakai baju skolah ok!… duduk dekat atas krusi branda umah sy tue….ya Allah mase tu..sy macam terkejut n tergamam… dia senyum je tak cakap pape… peh tu baru sy tersedar saye still tak bangun n xleh bergerak lagi…peh tu rasa macam roh sy je yg berjalan..sy rase macam kene himpit tak leh gerak tue….sy berlawan jugak la antara sedar & tak sedar…mmg realiti…bukan mimpi taw..sampai berpeluh sy…lame jugak tue…dalam 3-4 kali jugak sy rasa sy bangun tapi tak bangun sebenarnyer…last bila sy baca ayat krusi byk kali…baru sy dapat jatuhkan badan dr katil & rase penat sangat….trus sy amik kunci berlari gi umah opah sy kat depan je… trus diam & pucat lesi muka sy ni…opah tanyer ade tak kene ke…sy still bingung lagi smpai la rasa da ok baru citer kat opah sy…tu opah sy kate…opah da pesan rumh family sy tu slalu tinggal coz family sy duk KL…rumah tu kadang2 je balik…hmmmmm sampai skunk sy still bingung ngan benda yg jadi kat saye tue…yg pasti ni bukan mimpi..tp sy berlawan antara mimpi & realiti…rase macam roh mcam tue…bleh sesape explain tak…tu bunian ke???…

  14. asalammualaikum
    saya mau nanya.semalem saya mimpi d tuduh membunuh.
    Tp pas saya tanya lg sama orang2 d sekitar saya yg membunuh nya malah ketua DPR.tp saya yang nunjukin d mana orang itu d bunuh.tp samar2 gitu.sedikit lupa.dan akhirnya ketemu mayatnya d kubur d dalem tanah d pinggir jalan.maksud mimpi saya apa ea.mohon bntuanya

  15. saya bermimpi berada di rumah seorang makcik tua. dan dia mengatakan kepada saya disini ada bunian. kalai xpercaya tengok cermin ini.. die merenjiskan air pada cermin itu dan muncullah seorang bunian perempuan cantik sangat lalu dia senyum pada saya. apa maksud tu?

  16. Assalamualaikum bule sye tau maksud bermimpi kena berkahwin dengan orang bunian. Padahal saya dah ada pilihan sendiri. Macam mana nie. Bule sesiapa tlg jelaskan. Dlm mimpi nie family sye mcm sokong saya kene berkahwin dengan bunian.

  17. boleh tau tak ape maksud mimpi saya.
    saya berminpi berada di hutan yang cantik dan saya berdiri ditepi sunggai yang jernih..
    di seberang sungai ada batu batu sungai yang besar dan di atas batu tu ada 7 ornag puteri yang sanggggat cantik sedang menari. lalu saya terus berenag dan menghampiri puteri itu
    lalu saya berkata padanya ..cantiknya…
    lalu salah seorang puteri itu menghulurkan tangan supaya saya mengikutnya.. saya taknak… puteri tu senyum je kat saya…

    sebelum ne saya selalu cakap dlam hati nak jumpa sangat orang bunian ne. sbb ada org ckap cantik… saya pun selalu gak baca majalah mastika best…syok baca.. mungkin tu yang terbawak bawak dalam mimpi tu..

  18. Happy Iftar! Semalam sy brmimpi masuk alam lain bertemu org bunian rasa mcm reality.
    Tp aneh ada ssorg tu Dia brtanya pd sy “apa yg ada dlm diri sy tntg agama sy” jadi sy menjelaskn pd Dia mengenai islam dan Dia tersenyum. Saya tak faham kenapa harus mimpi mcm tu. Dulu saya kerap mimpi singgah di alam bunian.. tapi hampir setahun tak mimpi klmarin pulak mimpi… smpai trjga dari tidur dibuatnya. Tak tau lah kenapa.
    Kadang sy fkir mainan tidoo atau setan kacau. Mintak jauh la drp prkara2 tak elok. Aaaamin.
    Moga Allah lindungi segala galanya dri ssuatu yg buruk..

Leave a Reply

